centraal telefoonnummer
0900-2020643
SPOEDGEVAL?
Groepspraktijk Dierenartsen Apeldoorn op Facebook Groepspraktijk Dierenartsen Apeldoorn op Twitter registreer uw e-mailadres

konijnen vaccineren

Er zijn voor konijnen twee levensbedreigende ziekten waartegen we kunnen vaccineren.
Het betreft Myxomatose en RHD (andere benamingen zijn VHD, VHS, Viraal Haemorrhagisch Syndroom).

Myxomatose en RHD kunnen bij niet-ingeënte konijnen een dodelijk verloop hebben en er is voor beide ziekten geen specifiek geneesmiddel. De enige bescherming die u uw konijn kunt bieden, is vaccinatie.

Myxomatose wordt gewoonlijk verspreid door vlooien en andere bijtende insecten, zoals muggen, en wordt daardoor gemakkelijk overgedragen van wilde konijnen op tamme konijnen. Een konijn met myxomatose heeft zwellingen rond de ogen, neus, bek, anus en oorschelpen. Het dier zal stoppen met eten en drinken en uiteindelijk (meestal) overlijden.

RHD wordt verspreid door direct contact tussen konijnen (zowel wilde als tamme) maar besmetting met het RHD-virus kan ook indirect plaatsvinden, bijvoorbeeld via besmet groenvoer, kleding of schoeisel. Sinds 2015 bestaan er twee virusvarianten; RHD-1 en RHD-2.

Vaccinatie
Een gecombineerde myxomatose/RHD-1 vaccinatie kan al vanaf de leeftijd van 5 weken worden gegeven, met daarna elke 12 maanden een herhalingsinjectie. Het vaccin tegen RHD-2 zal elk half jaar moeten worden herhaald voor een goede bescherming. Meer informatie over het belang van vaccinatie van uw konijn leest u in deze folder.