centraal telefoonnummer
0900-2020643
SPOEDGEVAL?
Groepspraktijk Dierenartsen Apeldoorn op Facebook Groepspraktijk Dierenartsen Apeldoorn op Twitter registreer uw e-mailadres

plasproblemen bij de kat

Het kan zijn dat uw kat zijn behoefte doet buiten de kattenbak. In de meeste gevallen gaat het om plassen buiten de kattenbak. Dit wordt ook wel actieve incontinentie genoemd. Er kunnen twee oorzaken zijn voor dit probleem:
  1. een medische oorzaak (in de meeste gevallen)
  2. een gedragsprobleem (door stress of afkeer van de kattenbak)
 Om een medisch probleem uit te sluiten is het verstandig om eerst urine te laten controleren van de kat (zie urine-onderzoek).

Sproeien
Wanneer de kat staand tegen verticale oppervlakken aan plast (ook wel sproeien genoemd) is er vaak sprake van een gedragsprobleem. Dit wordt meestal veroorzaakt door stress of angst. In dit geval is het verstandig om uit te zoeken waardoor de stress wordt veroorzaakt. Bijvoorbeeld door andere huisdieren of stressvolle situaties buitenshuis. Indien mogelijk moet de oorzaak aangepakt worden. Daarnaast is er eventueel nog de mogelijkheid om stress te verminderen door geruststellende geurstoffen (feromonen) of medicatie.

Afkeer van de kattenbak
Door een onaangename ervaring of door de kattenbak zelf kan de kat een afkeer ontwikkelen van de kattenbak. Bijv. door verstoring, pijn bij het plassen of het blokkeren van de uitgang door een andere kat. Met onderstaande tips kunt u proberen het probleem op te lossen.
  • De kattenbak moet regelmatig worden schoon gemaakt.
  • De kattenbak moet voldoende groot zijn (min. 1,5x de lengte van de kat).
  • Plaats de kattenbak in een rustige omgeving op een toegankelijke plaats.
  • Plaats de kattenbak niet in de buurt van water- en etensbakken.
  • Probeer verschillende kattenbakken uit (wel/geen overkapping, hoge/lage instap, andere kattenbakkorrels).
  • Bij meerdere dieren minimaal 1 kattenbak per kat, verdeeld over het huis.
 Let op: straffen heeft geen zin en kan het probleem alleen maar verergeren! Voor meer informatie over het naast de kattenbak plassen vindt u bij kattenbakproblemen.

Problemen met plassen
Hoe herkent u plasproblemen bij de kat:
  • Plassen op afwijkende plaatsen
  • Vaak naar de bak gaan
  • Veel persen op urine terwijl er geen/weinig urine uitkomt
  • Likken bij de plasopening
  • Klaaglijk miauwen
  • Bloed bij de urine
Bij bovenstaande problemen kan er sprake zijn van bijvoorbeeld een blaasontsteking. Het is daarom verstandig om contact op te nemen met de dierenarts. Vaak wordt een blaasontsteking veroorzaakt door blaasgruis.

Omdat katers een nauwe plasbuis hebben kan blaasgruis soms leiden tot een verstopping van de urinebuis. (Bij poezen komt dit vrijwel niet voor omdat deze een bredere plasbuis hebben.)  De kater kan dan niet meer plassen. Dit is een levensbedreigende situatie! Als de kat zijn urine niet kwijt kan, leidt dit tot een ophoping van afvalstoffen in het lichaam. De nieren raken beschadigd en stoppen uiteindelijk met werken. De kat gaat braken, wordt suf, kan in een coma raken en overlijden. Hoe eerder een verstopping wordt verholpen, hoe groter de kans op herstel!

Gedragsprobleem
Heeft u bovenstaande onderzoeken laten uitvoeren om een medische oorzaak uit te sluiten dan is de kans groot dat het bij uw kat gaat om een gedragsprobleem. Onze Huisdieren Gedragsadviseur Nienke Ribbink kan u wellicht verder helpen. Neem contact met haar op via n.ribbink@gpda.nl