Reizen met uw hond of kat

Wanneer u met de auto op reis gaat, moet u voor uw huisdieren een plek maken die niet alleen voldoende ruimte biedt, maar ook zo veilig mogelijk is in geval van een eventuele noodstop.

Het grootste directe gezondheidsrisico in de auto is oververhitting

Honden en katten zijn voor hun warmteregeling afhankelijk van verdamping via de tong (d.m.v. hijgen) en de voetzolen. Ze kunnen niet transpireren.

In een kleine ruimte zoals een auto kunnen honden en katten relatief snel oververhit raken, met als ernstigste gevolg een, vaak fataal aflopende, hitteshock.

Zorg dan ook altijd voor voldoende ventilatie en schaduw.

Laat huisdieren nooit alleen in de auto achter, ook niet als het naar menselijke maatstaven niet zo erg warm lijkt te zijn.

Reisziekte

Reisziekte komt bij 1 op de 6 honden voor. Jonge honden zijn gevoeliger om reisziekte te krijgen.

Reisziekte kan optreden wanneer de hersenen teveel signalen krijgen vanuit het evenwichtssysteem van het lichaam. Onrust en angst versterken het effect van andere prikkels en samen veroorzaakt dit gevoelens van misselijkheid. In overleg met u dierenarts of assistente bestaan hier passende medicijnen voor.

• Braken
  • Kwijlen
  • Misselijkheid
  • Onrust
  • Angst
  • Trillen

Zet uw ramen een stukje open, tijdens de reis, zodat uw hond voldoende frisse lucht krijgt.

Rijd voorzichtig en voorkom onnodig remmen of accelereren.

Neem gedurende langere reizen regelmatig pauze om uw hond even uit te laten en eventueel iets water te laten drinken.